Druppels

10:53 Senna 4 Comments


-I have add the translate-button I hope it works-
 
Een aantal jaar terug ben ik ernorm geboeid geraakt door waterdruppel fotografie. Ik heb zelf een paar keer geprobeerd om druppels mooi op de foto te krijgen. Toen lukte dat niet en ben ik er heel lang niet meer mee bezig geweest. Maar na het lezen van dit artikel ben ik opnieuw in ban van de waterdruppels. Nu heb ik mijn best gedaan om op een simpele manier zulke foto's te maken.
 
Ik ben zelf niet ontevreden over het resultaat aangezien ik het met een redelijk simpele camara heb gemaakt en in weinig tijd.
 
 
Klik op Klik hier voor meer voor een korte uitleg met foto's


 
 
Zo begon ik dus. Met een klein bakje water in de gootsteen onder de kraan die zachtjes drupte. En dan maar hopen dat de foto scherp wordt. Op het goede moment de foto maken is nog best lastig. Maar op een gegeven moment zit je in het ritme van het druppelen en wordt het al makkelijker.
Helaas werden de foto's niet scherp, dus naar de volgende stap.

 



 

Nu maak ik de foto's op de badkamer omdat daar een mooie witte gootsteen is. De kraan laat ik weer langzaam druppelen en deze keer stel ik scherp op mijn vinger die ik op de plaats hou waar de druppels vallen. Dit levert al een beter resultaat.   

Dus in het kort:

1.Vul een bakje tot de rand met water en zet die recht onder de kraan.
2. Laat de kraan langzaam druppelen.
3. Zet de flitser aan voor scherper beeld.
4. Stel scherp op je vinger (of een potlood bv.) op de plek waar de druppels vallen.
5. maak de foto op een juist moment.
6. Heel vaak proberen! (Heb geduld).

Alleen al het water in beweging en de lichtval daarbij vind ik erg mooi.!  (Rechts: water in stilstand, links: water vlak na waterdruppel)


 Klik op een foto voor vergroting.
 
 
 
 
 
 
Nu ben ik alleen nog maar met een simpele camara kort aan de slag geweest. Ik hoop dit weekend tijd heb om betere foto's te maken, het liefst met de canon als ik daar toestemming voor krijg.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Senna,
    Grappig om te zien hoe je bezig bent geweest om een mooie druppelfoto te krijgen. Nou het is je prima gelukt hoor!!
    Erg mooi op die plons zo in de gele beker te zien en ook in dat schaaltje is erg leuk om te zien.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waauw,

    Echt een mooie foto, ik wil je volgen, maar kan niet vinden waar.. zou jij mij ook willen volgen?
    Xx Sterre

    www.sterrestyle.wordpress.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Deze foto's zijn gemaakt met een Panasonic lumix DMC-FX10. Verder leen ik vaak de Canon spiegelreflex camara van mijn moeder.

      Groetjes Senna

      Verwijderen