Kunstenaars in Beeld - Video

02:37 Senna 3 Comments


Nu ik klaar ben met mijn studie is er niemand meer die zegt wat er moet gebeuren, dus ga ik zelf op zoek naar projecten. 
Ik werkte voor ruim een maand aan een filmproject voor het Landelijk Atelierweekend. Vorig weekend waren veel ateliers open, zo ook in Zupthen waar ik nu woon. Hiervoor maakte ik een serie filmportretten van 12 kunstenaars in 11 verschillende ateliers.

De film was tijdens het Atelierweekend te zien in een prachtige galerie, genaamd Dat Bolwerck, en nu ook online te zien! Hieronder vind je allereerst de trailer en vervolgens de film. (Tip: bekijk op volledig scherm)


De film duurt ca. 25 minuten. De kunstenaars vertellen onder andere over hun werk en werkwijze:


Het idee voor de film kwam tot stand thuis aan de keukentafel. Mijn moeder deed namelijk mee aan het Atelierweekend en van het één kwam het ander. Het idee ontstond zo'n 6 weken van te voren, dus erg veel tijd was er niet. Helemaal gezien ik in dezelfde periode ook met een partime baan in een winkel begon, waardoor er al drie dagen per week wegvielen. 


Er ging een mail uit naar de Zutphense deelnemers en al snel kwamen er aanmeldingen binnen. Een week laten ging ik bij de kunstenaars langs. Voor mij was het de eerste keer dat ik zo in mijn eentje aan een project werkte en ik vond het dan ook super spannend. Tegelijkertijd was het mijn rol om ervoor te zorgen dat de gene voor de camera niet al te gespannen was. Gelukkig gingen de opnames goed en werd ik aangenaam verrast door de boeiende verhalen en mooie werken! 
Na een week filmen was het tijd voor de montage. Gezien ik niet met een script werkte, moest ik achteraf van alle opgenomen tekst een kort en goedlopend verhaal maken. De laatste dagen was het hard werken om alles op tijd af te krijgen. 

Na verloop van tijd kon ik de film wel dromen. Zelf ging ik ook steeds meer foutjes en dingen waar ik niet tevreden over was zien (en horen). Reuze spannend dus wat de kunstenaars er zelf van zouden vinden! 
Gelukkig waren de reacties heel erg positief en kreeg ik veel complimenten. Veel mensen kwamen de film bekijken en gingen soms na het zien van de film langs bij specifieke ateliers die ze in de film gezien hadden. Dat is natuurlijk heel erg fijn om te merken. 

Dankzij dit project heb ik in korte tijd heel veel kunnen leren. 
Op naar een volgend inspirerend project!

3 opmerkingen:

  1. Dat ziet er veelbelovend uit Senna.
    Heel veel succes.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee Senna en goed dat je een zo'n professioneel mogelijk product wil afleveren.
    Altijd fijn wanneer de mensen waar het omgaat zo tevreden zijn met het eindproduct. Top.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen