Dancing Daisy - Animatie

04:30 Senna 10 Comments





Tijdens mijn minor in Engeland heb ik natuurlijk niet alleen maar leuke tripjes gemaakt. Een van de vakken die ik volgde was 'Character Design', hierbij moesten we een eigen karakter ontwerpen, modelleren, animeren etc.



Het ontstaan van Daisy 

Na veel schetsen en uitlopende ideeën kwam ik uit op dit muis-achtige karakter.  Gebaseerd op de olifantenspitsmuis: een heel schattig muisje die in haar territorium 'vluchtwegen' aanlegt om roofdieren te snel af te zijn (zoals in dit filmpje!).
We moesten ons karakter ook een beroep geven. Gezien de natuurlijke aard om opgeruimde paden aan te leggen vond ik tuinvrouw een erg passende baan. Ontmoet Daisy de tuinvrouw:



Ik zal niet te veel in detail treden over het maakproces van de animatie, maar de onderstaande screenshots laten een aantal stappen zien.

Eerst maakte ik het 3D-model in het programma Maya. Met dat programma heb ik eerder ook gemodelleerd, maar nu leerde ik nieuwe (zeer handige) technieken. 

Vervolgens aan de slag met het geven van een textuur en een skelet. Dit skelet is nodig om later te kunnen animeren. Dit had ik eerder wel eens geprobeerd, maar niet erg succesvol. Ook nu moest ik vaak opnieuw beginnen omdat ik er niet echt iets van bakte. Maar uiteindelijk is het gelukt, Whoo!

Hier leerden we hoe je je karakter expressie kon geven. Heel erg leuk om te leren en toe te passen. 

Ik vond het grotendeels erg leuk om te doen en dat ik nu veel geleerd heb waarmee ik nog nieuwe animaties zou kunnen maken. Toch waren er ook heel veel struggles die ik niet graag zou overdoen. Het feit dat alles op de computer gemaakt moet worden is al enigszins onheilsspellend. Er gaat toch altijd wel iets mis, regelmatig was het omdat ik iets verkeerd deed, maar soms ook zonder reden. Dus dat zorgt wel voor veel frustraties, vooral gezien ik ongeduldig ben. Zowel met mijn computer wanneer die niet mee werkt als met mijzelf wanneer ik iets niet snel onder de knie krijg. 
Eerst was ik ook niet eens zo blij met het eindresultaat wat ik maakte. Al dat werk en dan heb je een animatie van vier seconden, met nog niets een de gewenste schaduwen en wat haperende beweging. Nu ik zo terug kijk zie ik ook dat er heel veel wel gelukt is, wat ik een half jaar geleden nooit had kunnen verzinnen! 

Dus zie hier: Daisy de tuinvrouw die danst tijdens het werken:



Bedankt voor de reacties op mijn vorige foto's!
Liefs Senna

10 opmerkingen:

  1. Hoi Senna.

    Super leuk geworden Senna.
    Heel knap gedaan.
    Mooi ook de schaduw die je laat zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Senna,
    knap, om van niets een bewegend 3D-figuur te maken. Computerprogramma's zijn erg handig, maar lijken altijd ook een eigen wil te hebben. Dat kan knap frustrerend zijn.
    Ik vind Daisy erg leuk geworden; en zo vrolijk met dat dansje. Complimenten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Corrie, dankjewel! En inderdaad soms is er geen touw aan vast te knopen wat die computers nu willen

      Verwijderen
  3. Waaaauw Senna wat gaaf!! Kon ik dit artikel maar 10.000 hartjes geven op Bloglovin’, dan had ik dat sws gedaan! Ik heb altijd zoveel respect voor mensen die dit soort animaties kunnen maken, het is echt next level! En super inspirerend! You go girl! Liefss

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw at gaaf gedaan zeg! Ik zou willen dat ik zoiets kan het ziet er echt vet professioneel uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, het lijkt me best lastig om zoiets te maken, zo gaaf dat je dat kunt! Ik vind daisy heel leuk geworden! Ook heel tof om 'het proces erachter' zegmaar te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Senna,
    Wat ontzettend leuk!!
    Knap dat je dit soort animaties kunt ontwerpen. Dat zou handig voor mijn vrouw zijn zo'n hulpje in de huishouding...hihi...!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jeetje wat knap. Echt leuk om te zien hoe zo'n animatie tot stand komt, van schets tot 3D beeld....heel leuk gedaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen