Fotoshoppen: inspiratie of manipulatie

07:33 Senna 3 Comments

In de Q&A van 'de grote lezersenquête' beantwoordde ik al de volgende vraag 'mag een natuurfoto in Photoshop bewerkt worden of niet?' Er wordt mij wel vaker gevraagd wat ik van fotobewerking vind, dus daarom heb ik er een uitgebreid artikel over geschreven. 

Links onbewerkt, rechts bewerkt

Senna en fotoshoppen

Ja, ik gebruik zelf Photoshop. Na veel oefenen en een paar lessen op school kan ik inmiddels aardig overweg met dit programma. Maar waar gebruik ik het dan voor? 
Een groot deel van de foto's die ik op mijn blog plaats zijn bewerkt. Wanneer ik een serie niet bewerk, is het vaker om de reden dat ik er te lui voor ben (of geen tijd heb), dan dat ik denk dat Photoshop niets zou kunnen verbeteren aan de foto. Maar soms kies ik er ook bewust voor om foto's niet te bewerken. 
Toen ik begon met fotograferen, laat we zeggen zo'n vijf jaar geleden, was ik ervan overtuigd dat je pas echt een goede fotograaf was als je je foto's helemaal niet hoefde te bewerken. Zelf deed ik bewerking in 'vlagen'. Meestal bewerkte ik helemaal niet, en dan opeens ging ik een tijd lang los met allerlei filters en zelfs teksten over mijn foto's (erg grappig om nu terug te zien). Tegenwoordig doe ik regelmatig bewerkingen, zoals contrast toevoegen, kleuren aanpassen en foto's recht zetten (ja, ik maak heel vaak scheve foto's. Ik zie op dat kleine schermpje gewoon niet of ze recht staan). 
Soms doe ik net even iets meer dan gemiddeld. Heb ik niet opgelet tijdens het fotograferen en staat er net een storend object op de achtergrond? Dan probeer ik dat nog wel eens weg te werken. 

Links onbewerkt, recht met bewerking

Waar ligt de grens?

Hoewel ik fotoshoppen echt een geweldige uitvinding vind die veel kan bijdrage aan een foto, heeft het ook een keerzijde. Je kunt er namelijk makkelijk foto's mee manipuleren. Ik ken (hobby)fotografen die volledig tegen het bewerken van foto's zijn (net als ik dus vroeger). Maar anderen vinden juist dat je met Photoshop een eigen stijl kunt toevoegen aan je foto's. Zelf vind ik voor beide wat te zeggen. Ik denk dat door het bewerken van foto's er een stukje 'echtheid' verloren gaat, maar daar voor in de plaats meer 'uniciteit' terug kan komen. Zeker wanneer een fotograaf in al zijn werk een zelfde stijl aanhoud. 
Als je mij zou vragen wat ik ervan vind dat foto's in advertenties en magazines gefotoshopt worden dan vind ik het lastig om daarover een mening te geven. Aan de ene kant vind ik het erg misleidend. De stralende witte tanden die je zogenaamd krijgt van die bepaalde tandpasta, of super slanke en mooie modellen die de nieuwste mode dragen. Aan de andere kant is dat nou eenmaal hoe reclame werkt. Die tanden zijn heus ook wel wit zonder Photoshop, en de modellen ook echt wel mooi. Maar ze willen ons overtuigen met de witste tanden en de slankste modellen (althans ik denk dat het zo werkt). Ik denk dat het goed zou zijn als bij reclames ect. een realistisch beeld neergezet zou worden. Toch moeten we ons ook niet gek laten maken door reclame. 
Wanneer fotografie ingezet wordt als kunstvorm, dan heb ik er al een andere mening over. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de beeldmanipulaties van  Fiddleoak en Joel Robison, dan vind ik dit ontzettend inspirerend. Zij gebruiken Photoshop om een bepaald beeld en gevoel te creëren. Door foto's samen te voegen ontstaan hele surrealistische beelden. 
Ik vind dus dat er wanneer je bijvoorbeeld een product verkoopt, de foto's wel realistisch zouden moeten zijn. Maar bij fotografie als kunstvorm zijn er wat mij betreft geen grenzen aan hoe ver je kunt gaan met bewerken (al dan niet manipuleren) om een sfeer of gevoel te creëren.
Om eerlijk te zijn veranderd mijn mening over Photoshop regelmatig, en is het voor elke situatie weer anders.

Dromen 

In mijn hoofd zitten nog heel veel fotografie-ideeën om ooit uit te gaan voeren. Tussen al die ideeën zitten ook plannen waarbij ik beelden wil creëren met behulp van Photoshop. Door verschillende foto's samen te voegen, zoals ik bijvoorbeeld al deed in dit project

Een schoolopdracht waarbij ik verschillende foto's moet combineren

Wat vind jij van het fotoshoppen? en bewerk je zelf vaak foto's?

Bedankt voor de reacties op mijn vorige artikel!
Liefs, Senna

3 opmerkingen:

  1. Ik zou eigenlijk wel graag met photoshop kunnen werken, maar ik kan het gewoon niet, haha. Dus bij mij is het gewoon in Lightroom prutsen, maar voor de rest pas ik niet echt veel aan.. Wel leuke dingen die jij kan! Liefs :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik bewerk zelf mijn foto's met Picasa, dat is allemaal heel minimaal: contrast, hooglichten, soms een takje wergwerken en een uitsnede aanpassen. Vaak worden mijn foto's door de bewerking wat levendiger of juist wat zachter. Dus ja,ik ben voor bewerking maar wel met mate, de foto moet wel zo blijven zoals ie was en niet over de top bewerkt. (bijvoorbeeld een dier in een heel andere achtergrond zetten, of een andere lucht toevoegen dan de saaie wolkenloze lucht die er op het moment van de foto was.....dat gaat mij te ver)...
    Als je fotografie als kunst gebruikt, is het een ander verhaal, zoals jij met jouw foto laat zien, dan is het een ander doel. Ik als natuur fotograaf heb als doel om mijn mijn foto's bepaalde natuurmomenten te delen, als ik daar teveel aan ga knutselen, dan geeft dat niet meer weer zoals het mooie moment toen was, en gaat er toch iets verloren in de belevingswaarde van de foto (vooral voor mij persoonlijk)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mate van bewerken is wat voor mij afhankelijk van het onderwerp. Bij natuurfotografie ik het liefst zo weing mogelijk bewerken, ik fotorafeerin RAW, dus er is wel altijd wat nabewerking in Lightroom.
    Bij de urbanfotografie waar ik een paarblogjes van heb geplaatst vond ik het juist leuk om flink te experimenteren met diverse bewerkingsvormen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen