Potloodfotografie

11:26 Senna 4 Comments





Afgelopen week hadden we weer een nieuwe fotografieopdracht op school. We leerden productfoto's te maken met verschillende manieren van belichten. Eerst moesten we buiten foto's maken met een lichttent en daarna zonder lichttent. De andere opdracht was om in een studio op school foto's te maken met de driepunstbelichting. We moesten een product kiezen wat we bij ons hadden. Ik heb foto's gemaakt van mijn potlodenset.

Lichttent 

Het werken met de lichttent vond ik best onhandig. We moesten eerst een plek vinden waar de grond niet nat was, wat lastig was gezien het een regenachtige dag was. En vervolgens moest je door een kleine gleuf de foto's maken. Wisselen van standpunt was dus niet echt mogelijk en ik zat in een ongemakkelijke houding. Het licht was wel erg fijn. Geen harde schaduwen of storende reflecties!




Achtergrond

Bij de tweede opdracht moesten we een duidelijke achtergrond zoeken. Eigenlijk moest dit buiten, maar omdat het ging regenen zijn we toch maar naar binnen gegaan. Hier waren de mogelijkheden wel wat beperkt. Ik heb gekozen voor een gele achtergrond, omdat ik dit vond passen bij de potloden, met duidelijke lijnen, omdat je met potloden vaak lijnen tekent.











Driepuntsbelichting
Driepuntsbelichting. bron
Bij de driepuntsbelichting maak je gebruik van drie lampen. De keylight belicht het onderwerp, de fill light maakt de schaduwen minder hard en de Back light zorgt ervoor dat het onderwerp van de achtergrond loskomt. Thuis heb ik natuurlijk niet zo'n mooie set lampen, dus ik vond het erg leuk om hiermee te werken. Ik vond het ook best lastig. In tegenstelling tot de foto's met de lichttent, ontstonden hier heel veel schaduwen. Uiteindelijk ben ik wel blij met het resultaat. 




Ik vond het erg leerzaam en leuk om te doen. De lichttent is denk ik vooral handig voor als je op een eenvoudige manier kleine producten wilt fotograferen. Je hebt niet veel invloed op het licht, maar je hebt geen last van harde schaduwen of reflecties. Met de driepuntsbelichting kun je je product op verschillende manieren belichten, maar het is wel een stuk lastiger.

Bedankt voor de reacties op mijn vorige foto's,
Groetjes Senna


4 opmerkingen:

  1. Hoi Senna,
    Grappig thema om zo te fotograferen en te leren hoe je de lichtvallen kunt beinvloeden. Je krijgt met zo'n tentje wel mooi egaal licht zonder schaduw. Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar ik vind het ook niet echt prettig werken. Een goede staande daglichtlamp is misschien ook een aanrader voor dit soort fotografie.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, er zit echt wel veel denkwerk achter! Dat vind ik wel tof om te zien, de meer technische kant. Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi en illustratief blog heb je gemaakt van deze opdracht. Nog niet zo eenvoudig allemaal lijkt me maar wel leerzaam.
    Boeiend om jouw experimenten zo te volgen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zo je bent er druk mee! Heel leerzaam natuurlijk en ongemakkelijk soms met dit klimaat ;-))
    Mooie serie vooral foto 1 (en dus 9) foto 3 en foto 11 vind ik zeer fraai belicht.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen